Black Friday i wielka porażka firmy kurierskiej

Popularne akcje promocyjne takie jak Black Friday i Cyber Monday od niedawna obowiązują również w Polsce. Jednak nie są tak atrakcyjne, jak we wszystkich krajach czerpiących pełnymi garściami z ery konsumenckiej.

Nasz kraj bardzo chętnie przyjmuje „święta” w amerykańskim stylu. W Polsce bardzo często wydarzenia te stają się chwytem marketingowym, ponieważ sprzedawcy boją się utraty pieniędzy poprzez drastyczne obniżki cen w „gorącym” sezonie sprzedażowym. Czy słusznie?

Dlaczego warto drastycznie obniżać ceny z okazji Black Friday?

W czarny piątek konsumenci są nastawieni na zakupy i polują na okazje. Osoba, która chce wydać pieniądze i jednocześnie trochę zaoszczędzić jest idealną jednostką, którą należy odpowiednio poprowadzić do finalizacji zakupu. Często jest tak, że ludzie, którzy czekają z zakupem do Black Friday lub Cyber Monday porównują ceny w różnych sklepach lub miejscach i wybierają korzystniejszą ofertę. Dlatego warto znacznie obniżyć cenę asortymentu, aby klient się nie zastanawiał, czy u konkurencji jest bardziej korzystnie.

Klient nie jest głupi

Dlatego sprzedawcy nie powinni realizować „durnych” pomysłów i chwytów marketingowy, które mają na celu łatwy łup. Chodzi mi o najbardziej prostacki sposób obniżania cen, czyli przed Black Friday sprzedawca podnosi ceny, aby przekreślić je od Black Friday, przetrzymać przez weekend, w Cyber Monday dopisać, że to ostatni dzień promocji i już nigdy nie będzie tak tanio.
Nie warto…
Niestety takie sytuacje zdarzają się bardzo często. Ostatnio opowiadała mi o niej moja koleżanka. Chciała zamówić perfumy z jednej z najpopularniejszych perfumerii w internecie i okazało się, że osoby zajmujące się marketingiem w owej perfumerii, nie doceniają swoich klientów, którym postanowili zaproponować taką oto „durną” przecenę z okazji Black Friday.

Kolejny powód dlaczego warto obniżyć ceny

Kolejnym powodem dla którego warto obniżyć ceny z okazji czarnego piątku jest możliwość promocji swojej usługi lub produktu.
Wiele osób korzysta z promocji przez kilka dni (piątek + weekend +poniedziałek). Czyli są to cztery dni, w których można wykorzystać chęć konsumentów do wydania pieniędzy i sprzedać doskonałej jakości produkty w większych ilościach oraz niższych cenach. Odpowiedni marketing oraz zachęcająca cena to doskonała okazja dla kupujących, którzy oszczędzają oraz dla sprzedającego, który ma okazję pozyskać nowego klienta lub przekonać jeszcze bardziej do swoich produktów osobę, która zrobiła zakupy wcześniej.

Najbardziej nieudana promocja z okazji Black Friday w 2017 roku

Z racji, że bardzo lubię wyprzedaże i 80% rzeczy, które mam, kupiłam w promocji, Black Friday również mnie nie ominął. Dlatego mam swojego faworyta oraz wielkiego przegranego.

Najgorszą akcję promocyjną w 2017 roku przygotował InPost. Piszę to z wielkim bólem serca, ponieważ odbieranie paczek w paczkomacie jeszcze dwa tygodnie temu było dla mnie najlepszą opcją współpracy z firmą kurierską.

Opiszę całą sytuację, aby każdy zrozumiał jak wielkim niewypałem okazała się ta akcja.

Paczkomaty z założenia są cudowne, nie trzeba się martwić odbiorem przesyłki, umawiać z kurierem, oczekiwać jego przyjazdu. Wystarczy złożyć zamówienie w sklepie internetowym, odebrać smsa z potwierdzeniem dostarczenia do przesyłki do paczkomatu, podejść w odpowiednie miejsce, zeskanować kod QR, odebrać co trzeba i po sprawie.

Zamówiłam przesyłkę w niedzielę dokładnie pięć dni przed Black Friday, bez żadnej promocji. W środę otrzymałam potwierdzenie, że moja przesyłka znajduje się w paczkomacie mobilnym, czyli pod paczkomatami stoi kurier i rozdaje wszystkie paczki, które nie zmieściły się w ograniczonej liczbie skrzynek. Niestety napisano tam również, że mogę odebrać przesyłkę tylko do godziny 20:00, tego dnia nie mogłam tego zrobić. Otrzymałam również link do bloga, gdzie była zamieszczona następująca informacja:

In Post nieudana promocja Black Friday

Pomyślałam, że skoro nie mogę odebrać jej w dany dzień, zgodnie z informacją na blogu odbiorę ją kolejnego dnia.

Poszłam w czwartek (przed Black Friday) do mobilnego paczkomatu. W kolejce stało około 20 osób. Czekałam pół godziny na swoją kolej. Gdy nadeszła ta chwila i kurier ustalił co się dzieje z moją paczką powiedział: „Nie mam Pani paczki”. Zapytałam „Gdzie w takim razie mogę ją odebrać?”. Kurier odpowiedział „Jest w magazynie”. Byłam w szoku, zapytałam „Dlaczego w takim razie otrzymałam informację na maila, że będę mogła odebrać ją następnego dnia?”. Kurier wpadł w furię i nakrzyczał na mnie „Ja nie będę woził pięciuset paczek i stał tutaj z tymi z nimi do rana. Nie ma paczki i koniec”.
Kompetencje tego kuriera powaliły mnie na kolana. Stałam pół godziny żeby zostać okrzyczana przez sfrustrowanego kuriera, który nienawidzi swojej pracy i wydziera się na ludzi, którzy czekają na swoją przesyłkę. Przy okazji może zainspiruję go do zmiany i polecę mu wpis o tym jak zmienić pracę :P.

Zadzwoniłam na infolinię i usłyszałam, że na połączenie czeka jeszcze 115 innych osób. Po pół godzinnym oczekiwaniu, odebrała telefon bardzo miła konsultantka. Złożyłam skargę na kuriera i zapewniono mnie, że przesyłka jak najszybciej dotrze do paczkomatu.

Przesyłka nie dojechała również w piątek, czyli minęło 48 godzin, w których InPost powinien mi ją dostarczyć. Zadzwoniłam ponownie na infolinię, tym razem 150 osób czekało na połączenie. Niewiele się dowiedziałam, podano mi numer do magazynu/sortowi, abym mogła dokładnie dowiedzieć się, kiedy paczka do mnie dotrze. Dzwoniłam pod wskazany numer 30 razy. Kiedy już ktoś odebrał spotkałam się z bardzo niemiłą obsługą i zwyczajną olweką.

Paczka dojechała w sobotę (25.11) po godzinie 15:00. Podczas odbierania jej Pani kurier poinformowała mnie, że takie opóźnienia zawdzięczamy Allegro, które oferuje darmowe przesyłki z okazji Black Friday.

O akcji Allegro wiedziałam wcześniej, więc nie mogłam przepuścić okazji i postanowiłam przetestować jak bardzo InPost nie podoła wyzwaniu i spóźni się z kolejnymi przesyłkami. W weekend zamówiłam dwie darmowe przesyłki Allegro do InPostu. We wtorek zadzwoniła do mnie osoba z jednego ze sklepów intranetowych z informacją, że paczkomat, który wybrałam jest niedostępny i mam wybrać inny. Miałam możliwość wyboru paczkomatów w odległości około 7-16 km ode mnie. Nie spodziewałam się aż takiego buntu ze strony InPostu. Poprosiłam o nadanie przesyłki, gdy paczkomat, który wybrałam będzie już dostępny. Przesyłkę odebrałam po tygodniu 3 grudnia (w sobotę). Dodam, że przesyłka była tak upierdolona od błota, że aż muszę to pokazać:

Black Friday i paczka cała w błocie InPost

Druga przesyłka jeszcze nie dotarła do mnie, zamieszczę aktualizację na blogu, gdy się zjawi.

InPost bankrutuje

Od marca 2017 roku w internecie pojawia się wiele informacji o bardzo złej sytuacji finansowej InPostu. Jak wszystkim powszechnie wiadomo, tonący brzytwy się chwyta… Po redukcji zatrudnienia w celu oszczędności nie można liczyć na to, że taka gruba akcja jak darmowe przesyłki Allegro uda się bez żadnego problemu. InPost nie zaplanował żadnej strategii, która poprzez współpracę z Allegro miałaby na celu promocję paczkomatów jako wygodnej i szybkiej formy odbierania/nadawania przesyłek.

Myślę, że dostarczanie paczek z opóźnieniem, uniemożliwianie wysyłania przesyłek do wybranych paczkomatów oraz dostarczanie brudnych paczek nie jest dobrą formą reklamy i raczej nie poprawia renomy firmy.

Najlepsza akcja marketingowa z okazji Black Friday 2017

Wymienię je w punktach, ponieważ kilka sieci sklepów doskonale poradziło sobie z tą akcją.

  1. Obniżka na oprawki do okularów -30% w Bloch Optyk.
  2. Przeceny na sprzęt SONY w wielu sklepach z RTV i AGD.
  3. -50% na dożywotnią licencję Clusteric – narzędzie SEO.
  4. Gino Rossi -50% na obuwie oraz torebki.
  5. X-kom – przeceny na wybrany sprzęt, jak zawsze ładnie wam to wyszło 🙂

Jeśli znasz sklepy lub usługodawców, którzy wiedzą jak obniża się ceny z okazji Black Friday, daj znać w komentarzu.
Jeżeli jakaś firma robi Black Friday w stylu InPost, też daj znać 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *